تار
نوشته شده توسط : nirvana

تار

 

تار سازی اصیل در موسیقی ایران است و  طوری روی پای نوازنده قرار می‌گیرد که  دسته تار در طرف چپ و کاسه طنینی در سمت راست نوازنده قرار می‌گیرد که به صورت افقی روی پا قرار گرفته ونواخته می‌شود. . در گذشته تار ایرانی ۵ سیم (تار) داشت اما به روایتی غلامحسین‌درویش ملقب به درویش خان، سیم ششمی را به آن افزود که همچنان رایج است.  

تار از سازهای زهی-مضرابی است که در ساختش از چوب، پوست، استخوان و زه بهره می‌برند و طول آن به ۹۵ سانتی‌متر هم می‌رسد. در این مقاله نگاهی انداختیم به ساختار و خاستگاه این ساز سنتی. 

 

 

اجزای سازنده تار

 

پوست :

 

از قسمت نازک پوست  چهارپایانی مانند بز و بره است. 

 

 

خرک:

 

معمولا از جنس استخوان و طول تقریبی ۵ و ارتفاع ۲ سانتی‌متر ساخته می‌شود و با دوپایه‌ی کوچک روی پوست کاسه قرار می‌گیرد. سیم‌ها هریک جداگانه از درون شیارهای کم عمق روی خرک عبورمی‌کنند.

 

 

 

کاسه طنینی: 

 

 کاسه طنینی از تنه ی درخت توت ساخته شده که از داخل تراشیده شده و قلبی شکل است و عموما دو تکه می‌باشد.  قسمت بزرگتر را " کاسه" و قسمت کوچکتر را " نقاره" می‌گویند. بر روی دهانه باز کاسه و نقاره پوست کشیده می‌شود. جنس چوب کاسه‌ها معمولا از چوب درخت توت است.

 

 

 

 

سرپنجه:

 

جعبه‌ای کوچک و توخالی است که در ابتدای طول دسته قرار گرفته و از جنس چوب کاسه‌هاست. شش گوشی، در هر طرف سه گوشی، روی آن قرار می‌گیرد. 

 

 

دسته:

 

دسته تار از چوب‌های سختی مانند گردو و یا توت و به صورت لوله‌ای توپر به طول تقریبی ۵۰ و قطری حدود ۴ سانتی‌متر ساخته می‌شود. از طرف جلو که محل قرار گیری انگشت‌ها است، به صورت صاف برش میخورد و از پشت نیم دایره است، دستان ها با فواصل معین روی دسته بسته می‌شوند. دسته از یک طرف به نقاره و از سوی دیگر به سر پنجه متصل می‌گردد. 

 

گوشی‌ها:

 

تار ۶ عدد گوشی از جنس چوب به تعداد سیم‌های ساز دارد که به صورت میخ‌های درشت ساخته می‌شوند. 

 

شیطانک:

 

قطعه‌ای استخوانی، باریک و کم ارتفاع است به عرض دسته و ارتفاع ۲ میلی‌متر. شیطانک مابین دسته و سرپنجه قرار می‌گیرد و دارای شیار‌های کم عمق است. سیم‌ها هریک از درون یکی از این شیارها می‌گذرند و به طرف گوشی می‌روند. 

 

دستان‌ها:

 

به طور معمول ۲۵ دستان هست ولی از زمان علینقی وزیری ۲۸ دستان هم متداول شد، جنس دستان ها از روده است، جنس نایلون بسیار کم و نامرغوب به حساب می‌آید.

 

 

سیم گیر:

 

قطعه‌ای کوچک از جنس چوب یا استخوان است که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود. 

 

تعداد و جنس سیم‌ها:

 

تار ۶ سیم از جنس فلز با قطرهای مختلف دارد. سیم‌های اول و دوم قطرشان 18 تا 20 میلیمتر است واز فلزی سفید رنگ ساخته می‌شوند. سیم‌های سوم و چهارم که زرد رنگ و از جنس برنج هستند،  قطرشان ۱۸ تا ۲۲ درصد است و دو به دو کوک می‌شوند. سیم پنجم هم از فلزی سفید رنگ تهیه شده و قطری کمتر دارد، این سیم با سیم‌های اول و دوم کوک می‌شود. سیم ششم، زرد رنگ است، با قطری ۳۸ درصدی و  یک اکتاو بم تر از سیم‌های اول و دوم کوک می‌شود. 

 

وسعت:

 

صدای تار وسعتی نزدیک به سه اکتاو دارد.  

 

 

 

منبع: بلاگ ماژورین 





:: برچسب‌ها: #آموزش آنلاین , #آموزش آنلاین زبان,#آموزش آنلاین موسیقی, #آموزش آنلاین تار ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: